یادداشتهای حکمت نظری
دوشنبه, ۲۳ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۴۷ ق.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
- معرفی اثر: توشی هیکو ایزوتسو، «ساختمان اساسی تفکر فلسفی در اسلام»، مجله دایره المعارف اسلامی، شماره 12، 1350
- در روایت مفضل از امام صادق علیه السلام حضرت به حکمتی از حکم این که چرا در نظام آفرینش چیزی بدون مضرت آفریده نشده است می فرمایند : « فَإِنْ قَالَ قَائِلٌ وَ لِمَ لَا یَکُونُ فِی شَیْءٍ مِنْ ذَلِکَ مَضَرَّةٌ الْبَتَّةَ قِیلَ لَهُ لِیَمُضَّ ذَلِکَ الْإِنْسَانَ وَ یُؤْلِمَهُ بَعْضَ الْأَلَمِ فَیَرْعَوِیَ عَنِ الْمَعَاصِی » (بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج3، ص: 125)
- اختلاف در اصل تناقض به اختلاف در تفسیر از تناقض باز می گردد .(مقاله تحلیلی انتقادی بر اقسام و ادله نسبیت در اخلاق ص52)
- مقداری از این مباحث در این شرط می تواند به بحث هرمونوتیک مرتبط باشد !( بحوث فی علم الأصول، ج7، ص: 207)
- اشاره سیدخوئی ره به اصالت وجود :« کما فی حمل الوجود على الماهیة او سلبه عنها فی قولک: الإنسان موجود او غیر موجود. مع انّه لا ربط بین الوجود و الماهیة، اذ الماهیة فی نفسها لا وجود لها، بل تتحقق بالوجود، فلا یکون عارضاً علیها خارجاً بمعنى وجود شیء لشیء. (موسوعة الإمام الخوئی؛ ج12، ص: 264)
- استاد ملکیان : در عبارات خواجه نصیر ره است که زمان را کمیّة الوجود دانسته اند برخلاف مشهور که آن را کمیّة الحرکت می داند (13971002)
- استاد میر سپاه : برای تکمیل حداقل حکمت نظری مورد نیاز لازم است کتاب آموزش فلسفه استاد مصباح مدظله به طور دقیق لمس و درک گردد و بعد از آن کتب نهایه الحکمه با تعلیقات استاد مصباح مدظله
- عدم توصیه استفاده از براهین فلسفی برای مردم معمولی و درعوض استفاده از روش های انبیاءواولیا و قرآن کریم (اخلاق در قرآن 1/ 249-250)
- این که گفته می شود عرض بر عرض عارض نمی شود – العرض لا یعرض علیه عرض – منظور عرض وجودی است مانند الوان ولی عرض انتزاعی مانند حسن و قبح و شدت و ضعف می تواند بر عرض وجودی عارض شود (فقه الصادق علیه السلام (للروحانی)؛ ج13، ص: 202) . استاد تعظیمی فر : این قاعده کلی نیست و برخی عرض ها بر اعراض دیگر بار می شوند مثل کیف بر کم . راجع نهایه الحکمه
- استاد محمد باقر ملکیان : برای فلسفه خواندن بهتر است طبق سیر تاریخی کتب فلسفی یعنی از ابن سینا بعد شیخ اشراق و بعد ملا صدرا و حکمت متعالیه انجام داد چون به تدریج از فهم عرفی و معمولی به فهم فلسفی است و برای ذهن ساده دانش پژوه بیشتر سازگار خواهد بود . (22/7/1397)
- استاد محمد باقر ملکیان : از مرحوم امام ره نقل شده که مسائل اساسی در فلسفه همه از بدیهیاتی است که صرف تصور اجزاء قضیه آن برای تصدیقشان کافی است (22/7/97)
- ۰۱/۰۳/۲۳