گلاب سرخ

حمیدرضا‌خدابخشی‌گلپایگانی

شناخت و تحلیل «الذین انعم الله علیهم» در مهندسی فرهنگ اسلامی

بر اساس آثار حدیثی، تفسیری، فقهی، فلسفی و عرفانی شیعی

 

 

*****

  1. مفهوم‌شناسی و معنایابی
    1. «صراط الذین انعمت علیهم» بیانی است از الصراط المستقیم (التبیان، ج‏1، ص42، ذیل آیه شریفه). بنابراین بین «الذین انعمت علیهم» و «الصراط المستقیم» ارتباط معنایی خواهد بود.
    2. اصل و ریشه نعمت، مبالغه و زیادت است (مجمع البیان، ج‏1، ص 108، ذیل آیه شریفه)
    3. صراط مستقیم نوع نعمت را مشخص می‌کند (مجمع البیان، ج‏1، ص 108، ذیل آیه شریفه)
    4. معنای عبد: موجود باشعوری که ملک غیر باشد (تسنیم1: 415)
      1. قرآن تمام هستی را عبد خداوند متعال معرفی می‌کند (تسنیم1: 434)
    5. ضمیر متکلم مع الغیر در نعبد: گستره این جمع به مرتبه معرفت نمازگزار وابسته است؛ گاهی فقط خود و قوای خود را در نظر دارد، گاهی خود و نمازگزاران دیگر را و گاهی همه هستی را (تسنیم1: 434)
      1. نکته: در صورتی به مهندسی فرهنگ مرتبط می‌شود که منظور هویت جمعی ایمانی باشد
  2. مفاهیم قرآنی مرتبط
    1. الصراط المستقیم
    2. النبیین
    3. الصدیقین
    4. الشهداء
    5. الصالحین
    6. المغضوب علیهم
    7. الضالین
  3. آثار و نتایج (فردی - اجتماعی - حکومتی)
  4. حد نصاب فرهنگ مطلوب یا موجب اتمام و اکمال آن
  5. فرهنگ عمومی یا اختصاصی
  6. شرایط و اسباب تحقق (فردی - اجتماعی - حکومتی)
    1.  این نعمت به واسطه طاعت خداوند متعال و رسول او عطا می‌گردد (النساء:69)، (التبیان، ج‏1، ص42، ذیل آیه شریفه)، (مجمع البیان، ج‏1، ص 108، ذیل آیه شریفه)
  7. موانع و آسیب‌ها (فردی - اجتماعی - حکومتی)
  8. نمونه‌های موجود (تاریخی - معاصر) 
  9. منابع تحقیق

 

  • حمیدرضا خدابخشی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی