گلاب سرخ

حمیدرضا‌خدابخشی‌گلپایگانی

گلاب سرخ

حمیدرضا‌خدابخشی‌گلپایگانی

گلاب سرخ

۳ مطلب در خرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

۲۳
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

  1. معرفی اثر: توشی هیکو ایزوتسو، «ساختمان اساسی تفکر فلسفی در اسلام»، مجله دایره المعارف اسلامی، شماره 12، 1350
  2. در روایت مفضل از امام صادق علیه السلام حضرت به حکمتی از حکم این که چرا در نظام آفرینش چیزی بدون مضرت آفریده نشده است می فرمایند : « فَإِنْ قَالَ قَائِلٌ وَ لِمَ لَا یَکُونُ فِی شَیْ‏ءٍ مِنْ ذَلِکَ مَضَرَّةٌ الْبَتَّةَ قِیلَ لَهُ لِیَمُضَّ ذَلِکَ الْإِنْسَانَ‏ وَ یُؤْلِمَهُ بَعْضَ الْأَلَمِ فَیَرْعَوِیَ عَنِ الْمَعَاصِی » (بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏3، ص: 125)
  3. اختلاف در اصل تناقض به اختلاف در تفسیر از تناقض باز می گردد .(مقاله تحلیلی انتقادی بر اقسام و ادله نسبیت در اخلاق ص52)
  • حمیدرضا خدابخشی
۱۹
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

  1. توضیحاتی درباره سه داستان رمزی ابن سینا (ربیعی هادی، فلسفه هنر ابن سینا، 180-177)
  2. ارائه یک تقسیم بندی مفید از مباحث فلسفه هنر و زیبایی شناسی (ر.ج: هادی ربیعی، فلسفه هنر ابن سینا، ص36-32)
  3. منابع ارائه شده در جستاره مقاله «چیستی ارزش» برای مسائل ارزش شناسی مفید است.
  • حمیدرضا خدابخشی
۱۸
خرداد

بسم الله الرحمن الرحیم

  1. (فهم متون دینی) مبنای محقق نائینی ره: أن للمادة محمولین فی عرض واحد. أحدهما الحکم و الخطاب، و الآخر الملاک، (بحوث فی علم الأصول (الشاهرودی) ، ج‏7، ص: 75)
    1. نظر شهید صدر ره: ما هو مدلول الخطاب و مفاده عرفاً إنما هو الحکم فقط، فلیس للمادة أکثر من محمول واحد و أما الملاک فیستکشف بالدلالة الالتزامیة العقلیة فی موارد ثبوت الحکم.
  2. (فهم متون دینی)در معاملات حکم انحلالی است (إرشاد الطالب إلى التعلیق على المکاسب، ج‌2، ص: 104‌)
  3. (فهم متون دینی)نسبت بین مفهوم موافقت و مدلول التزامی : مفهوم موافقت همان مدالیل التزامى‌ای است که نکته تلازم در خود دلیل آمده و عرفى باشد و آن را مفهوم موافقت مى گویند و لذا به همه مدالیل التزامى مفهوم موافقت گفته نمى شود(خارج اصول استاد هاشمی شاهرودی ره 1395/7/26)
  • حمیدرضا خدابخشی